Witamy, 12 maj 2024 r. Imieniny: Dominika, Imeldy
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Słownik polsko-angielski A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Intuicja w decydowaniu - intuitive decision making

wyczucie, co należy zrobić w złożonej sytuacji działania, aby osiągnąć sukces. Intuicja jest zdolnością do szybkiego i całkowitego rozumienia, przewidywania i wyobrażenia. Umożliwia ona inne postrzeganie perspektyw i inne podejście do zarządzania niż zapewniają to analizy ilościowe i logiczne. Intuicja (wyczucie, zdolność oceny, szósty zmysł itp.) pomaga menedżerowi w dostrzeganiu czynników, których inni nie zauważają i w operowaniu faktami, z którymi nie mogą poradzić sobie komputery.
Menedżer nie musi często korzystać z intuicji, ale gdy posiadane przez niego informacje nie dają jasnej odpowiedzi, musi wyczuć, co należy zrobić i podjąć zdecydowanie stosowne działania. Intuicyjni menedżerowie widzą nie tylko inną perspektywę, lecz także lepiej wczuwają się w sytuacje decyzyjne, rozwiązują problemy w inny sposób (mają większą zdolność przewidywania i identyfikacji problemów oraz elastycznej alokacji zasobów) i korzystają z możliwości stwarzanych przez zachodzące zmiany.
Intuicję należy kształcić i rozwijać. Jest ona zawsze korzystna, podobnie jak uzdolnienia analityczne. Procesy podświadomościowe wyzwalają bowiem myślenie równoległe korzystające z informacji zgromadzonych w umyśle. Umysł może wtedy łączyć na pozór nie związane ze sobą fakty i wyciągać innowacyjne wnioski zmierzające do rozwiązywania problemów, których nie udało się rozwiązać w procesie świadomego myślenia.
Intuicja jest zdolnością przejawiającą się w dość nagły sposób, procesem, którego tylko rezultaty mogą zostać uświadomione, zaś to wszystko, co je poprzedza, odbywa się poza świadomością.
Intuicja powinna być ostatnią instancją w poznaniu, działającą wtedy, gdy zawodzi rozum dyskursywny. W praktyce często poznanie intuicyjne przynosi rezultaty równie dobre jak poznanie analityczne, a nawet może przynieść lepsze wyniki z uwagi na empiryczną trafność opinii.
[J. Penc]

Zobacz również: podejmowanie decyzji , racjonalne postępowanie , doświadczenie zawodowe


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Komputerowe wspomaganie marketingu - Stosowanie komputerów umożliwia zapamiętywanie, selekcjonowanie i porównywanie ogromnej liczby informacji dotyczących produktów, promocji,...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch